Adeverinte la dosarul de pensionare, legea 76/2022, arhive, arhivatori, adeverința eliberată de ultimul  angajator;

Au trecut peste 21 de ani de la promulgarea legii pensiilor. legea 263/2010, și constatăm că nu este completă nici acum. Dovadă că anual pe linia de producție legislativă a parlamentului intră în probe cca 20 de proiecte de lege care vin să desăvârșească legea pensiilor.

Chiar dacă multe dintre ele aduc beneficii pentru o categorie restrânsă de pensionari, există cazuri în care noile legi complică procesul de pensionare.

Deja viitorii pensionari trec prin mai multe vămi pentru a-și obține documentele necesare la dosar și nu de puține ori maratonul obținerii documentelor se termină după mai bine de 1 an de la start.

Adeverințe

Un document de o importanță mare este adeverința care completează informațiile conținute în carnetul de muncă. Adeverințele se pot obține de la două categorii de arhivatori:

  1.  Arhivatorii care au preluat activitatea fostelor întreprinderi, uzine, Trusturi de Construcții, Combinate, Țesătorii, Cooperative, etc care își desfășoară activitatea și în prezent, arhivatori care emit adeverințele în 30-90 zile  ( de regulă) , gratuit sau cu o taxă modică .
  2. Arhivatori care au preluat arhiva societăților care sau radiat/desființat. Aici este marea problemă. Înainte de a cunoaște care sunt adeverințele necesare ( sporuri, grupe superioare de muncă, refacere carnet de muncă), viitorul pensionar se lovește de o listă cu tarife prestabilite și aprobate de Arhivele Naționale precum și cu formulare prin care să menționeze ce date dorește în care se menționează ( funcție de arhivator) ca adeverința se poate elibera ÎN 180 ZILE SAU CHIAR 1 AN. Nu de puține ori tarifele înaintate fac ca pensionarul să dea înapoi. Gravitatea constă în faptul că în aceste cazuri pensionarul rămâne fără o parte din drepturile cuvenite.

Ai pierdut carnetul de muncă ? Nu găsești arhivatorii ? Cere ajutor la documente@pensiata.ro 


NOUA ADEVERINȚĂ OBLIGATORIE

La lista de documente necesare, legislativul prin legea 76/2022, a stabilit că pentruu ca un dosar de pensionare să fie admis mai este necesară o adeverință. Har Domnului că poate fi eliberată doar de instituțiile ”vii” scutind viitorul pensionar de alte drumuri, timp pierdut și alte taxe.

Ei bine prin legea 76/2022 s-a stabilit ca angajatorul să fie informat de către Casa de Pensii care emite decizia de pensionare pentru angajatul propriu să fie înștiințată în termen de maxim 5 zile de la emiterea deciziei de pensionare. Măsura legislativă ar trebuie să elimine situațiile în care un pensionar încalca Codul Muncii prin continuarea activității profesionale după pensionare prin încetarea de drept a contractului individual de muncă odată cu împlinirea condițiilor de pensionare.

Ce trebuie făcut pentru ca dosarul de pensionare să nu fie respins ?

În acest caz angajatul va fi obligat să completeze actele de la dosarul de pensionare cu o adeverință ce conține datele de contact ale ultimului angajator sau a angajatorilor dacă este angajat la mai mulți angajatori la data pensionării.

Adeverința va cuprinde: denumirea angajatorului, adresa de poștă fizică și electronică, date de contact telefon/fax.


Află dacă poți primi ajutorul de 1000 lei. 


Care va fi efectul acestei adeverințe ?

Odată angajatorul anunțat desre decizia de pensionare, acesta va putea demara procedurile descrise in codul muncii cu privire la incetarea activității, după caz:

  1. În cazul pensiei pentru limită de vârstă sau limită de vârstă redusă, contractul individual de muncă încetează de drept, dacă pensionarul nu anulează decizia de pensionare în 30 de zile calendaristice scurse de la data stampilei de pe anvelopa plicului în care a primit decizia de pensionare.

  2. În cazul pensiei anticipate parțiale sau anticipate, trebuie cunoscut că acestea nu pot fi încasate atât timp cât viitorul pensionar este angajat. Cel mult se poate emite o astfel de decizie numai PRIN SUSPENDARE A PLĂȚII PENSIEI  DE LA DATA EMITERII, caz în care se poate continua activitatea profesională.

  3. Pensia de invaliditate gradul 3, în acest caz pensia nu se poate activa decât dacă angajatul încetează activitatea profesională sau o continuă cu program de lucru de cel mult 4 ore/zi.

Practic nu aduce nici un beneficiu pensionarului, fiind dedicată angajatorului. Mai mult casa de pensii deține datele angajatorilor, primind lunar, codul fiscal al angajatorului care face plata CAS pentru angajat de la fisc. În același timp pe cererea de pensionare este menționat și numărul de telefon al viitorului pensionar astfel datele de contact ale angajatorului pot fi ușor găsite.


Se mai poate cumpăra vechime ? Cât costă ? Cu cât pot majora pensia ?


Mai rămâne de văzut cum va anunța casa de pensii ultimi angajatori ai celor care solicită pensia comunitară sau internațională.

Pentru detalii sau informații suplimentare scrieți-ne la consultanta@pensiata.ro .

www.pensiata.ro

Lasă un comentariu