Decret-Lege 118/1990, indemnizaţii pentru copii urmaşi, prizonieri de război, Valoare indemnizaţie, Data de la care se ..acordă. Condiţii, documente necesare, formulare, Alte indemnizaţii.

Amânate şi reamânate de la plată indemnizaţiile acordate copiilor urmaşilor prizonierilor de război..pare că au scăpat de prorogare.

Dacă ordonanţa „trenuleț” din 2023 anunţa prorogarea plăţilor indemnizaţiilor, „trenuleţul”  din 2024 fie a uitat fie este o acceptare..tacită.

Zeci de mii de solicitări se aflau (la un moment dat peste 70000) în aşteptare la unitatea militară ce deţine arhivele din care se eliberează dovada că tatăl copiilor a fost prizonier .  Mai jos textul celor două ordonanţe.

ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 115 din 14 decembrie 2023
privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene

ARTICOLUL XXII
La articolul III din Legea nr. 210/2022 pentru modificarea art. 1 alin. (2) din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum și celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri și pentru stabilirea unor măsuri necesare aplicării Ordonanței Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 698 din 13 iulie 2022, litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:

b) începând cu data de 1 ianuarie 2025, drepturile stabilite pentru copiii persoanelor care s-au aflat în una dintre situațiile prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. c) și g) din Ordonanța Guvernului nr. 105/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și pentru copiii prevăzuți la art. 3^1 alin. (1) din aceeași ordonanță.

 

ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 156 din 31 decembrie 2024
privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative precum și pentru prorogarea unor termene

Art. X – În anul 2025 se menţin în plată la nivelul acordat/cuvenit pentru luna noiembrie 2024:
a) indemnizaţiile prevăzute de Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările şi completările ulterioare;
b) indemnizaţiile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
c) indemnizaţiile prevăzute de Legea nr. 309/2002 privind recunoaşterea şi acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcţiei Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950 – 1961, cu modificările şi completările ulterioare;

Rămâne de văzut dacă la casele de pensii s-a primit hârtie şi tonner suficient pentru tipărirea deciziilor.

Cine sunt beneficiarii ?

Beneficiază de prevederile prezentei ordonanțe persoana, cetățean român**), care în perioada regimurilor instaurate cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 a avut de suferit persecuții din motive etnice, după cum urmează:
a) a fost deportată în ghetouri și lagăre de concentrare din străinătate;
b) a fost privată de libertate în locuri de detenție sau în lagăre de concentrare;
c) a fost refugiată, expulzată sau strămutată în altă localitate;
d) a făcut parte din detașamentele de muncă forțată;
e) a fost supraviețuitoare a trenului morții;
f) este soțul sau soția persoanei asasinate ori executate din motive etnice sau în urma masacrelor îndreptate împotriva populației minoritare, dacă ulterior nu s-a recăsătorit;
g) a fost evacuată din locuința pe care o deținea.
**) A se vedea și Legea nr. 173/2016 privind acordarea unor drepturi persoanelor care nu mai au cetățenie română, dar care au fost persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 808 din 13 octombrie 2016.

  • începând cu luna următoare celei în care intră în vigoare prezenta lege, drepturile stabilite pentru copiii persoanelor care s-au aflat în una dintre situațiile prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a), b),d) și e) din Ordonanța Guvernului nr. 105/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

(2) De aceleași drepturi beneficiază, la cerere, și persoanele care aveau domiciliul pe teritoriul statului român sau pe teritoriile românești vremelnic ocupate de către alte state, indiferent dacă localitatea în care au fost refugiate, expulzate sau strămutate se afla sub administrație românească ori sub administrația acelor state, ale căror cereri anterioare au fost soluționate prin hotărâri de respingere ale comisiei prevăzute la art. 8 alin. (1) și alin. (2).

Care este valoarea indemnizației ?

(1) Persoanele care s-au aflat în situațiile prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a) și b) au dreptul la o indemnizație lunară de 700 lei pentru fiecare an de deportare ori de detenție.
(2) Persoanele care s-au aflat în situațiile prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. c), d) și g) au dreptul la o indemnizație lunară de 350 lei pentru fiecare an de strămutare, de muncă forțată sau de evacuare din propria locuință.
(3) Persoanele care s-au aflat în situațiile prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. e) au dreptul la o indemnizație lunară de 700 lei.***)

Pentru ajutor în obținerea indemnizației de urmaș cere detalii la consultanta@pensiata.ro .

ACTELE NECESARE ÎN FUNCȚIE DE CALITATEA SOLICITANTULUI :

ANEXA cu acte necesare indemnizație titular

O.G.nr.105/1999 modificata prin Legea nr.154/2021

Acte solicitant :

  •  Cerere și declarații tip (se găsesc pe site la sectiunea Formulare/Pensii sau la ghișeul casei de pensii);
  • Actul de identitate al solicitantului ;
  • Certificatul de naștere al solicitantului;
  • Certificatul de căsătorie al solicitantului dacă s-a schimbat numele în urma căsătoriei;
  • Hotărâre de divorț (dacă este cazul) și/sau certificat de căsătorie și deces pentru soții anteriori (dacă este cazul) pentru dovedirea evoluției numelui ;
  • Extras de cont (dacă se plătește în cont);
  • Pentru depunerea acestor dosare documentele se prezintă în original .

dovada încadrării în situaţiile prevăzute la art.1 din O.G. nr. 105/1999 a titularului cu acte oficiale eliberate de organele competente, cum sunt:

– acte eliberate de Crucea Roşie Internaţionala;

– acte eliberate de lagărele de concentrare;

– livrete militare sau adeverinţe eliberate de U.M. 02405 Piteşti, pentru persoanele care au fost în detaşamentele de munca obligatorie;

– carnet/foi de pontaj privind zilele de munca obligatorie;

– carnet de identitate privind pe cei deportați în Moghilev;

– adeverinţe eliberate de Arhivele Naţionale Române sau de direcţiile judeţene ale acestora, ordine, dispoziţii etc.;

– buletine de evidență a populaţiei, eliberate de postul de jandarmi din localitatea respectiva din Transnistria;

– acte eliberate de primăria oraşelor respective;

– certificate sau adeverinţe de la autorităţile militare ori civile româneşti;

– adeverinţe eliberate de alte autorităţi din Transnistria;

– alte asemenea acte oficiale.

Dovedirea încadrării in situațiile prevăzute de art.1 din OG nr. 105/1999 se poate proba cu martori, limitativ doar în următoarele cazuri:

  •  din actele oficiale rezulta doar data de început a perioadei de persecuție se poate proba cu martori stabilirea intervalului de timp pentru care se solicita drepturi conform legii.
  • când instituțiile de mai sus atestă lipsa actelor oficiale, dovada persecuției etnice se poate face prin declaraţie cu martori.
  • Declaratia pe propria raspundere că se respectă prevederile art.9 din Legea nr. 154/2021 „Prevederile prezentei ordonanţe nu se aplică persoanelor condamnate pentru infracţiuni contra păcii şi omenirii, celor care înainte de 23 august 1944 au desfăşurat o activitate fascistă în cadrul unei organizaţii sau mişcări de acest fel, celor care în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989 au făcut parte din aparatul de represiune, securitate, miliţie şi din instanţele militare care au instrumentat şi au judecat procese politice ale opozanţilor regimului comunist, precum şi copiilor acestora.”,

Cererile pentru acordarea drepturilor prevăzute de O.G.nr.105/1999, aprobată prin Legea 189/2000, modificată și completată prin Legea nr.154/2021 se depun personal la Casa Județeană/Sector de Pensii

În situația în care din motive întemeiate solicitantul nu se poate prezenta personal actele se pot depune prin mandatar desemnat prin procură notarială.

Pentru persoanele cu domiciliul in străinătate :

Cererile însoțite de actele necesare se depun la Casa Județeană de Pensii a județului în care a avut ultimul domiciliu în România;
Documentele care se transmit prin poșta electronică la adresa de e-mail a casei de pensii vor fi certificate pentru conformitate cu originalul de către solicitant, și ulterior vor fi prezentate în original de către solicitant sau mandatarul acestuia , în vederea aplicării vizei “conform cu originalul” pe fiecare înscris în parte;
Suplimentar la cerere se va anexa dovada ultimului domiciliu în România, respectiv cartea de identitate și procura mandatarului, când cererea este depusă prin mandatar sau certificat de viață

COMISIA PENTRU APLICAREA LEGII 189/2000 CU MODIFICĂRILE ȘI COMPLETĂRILE ULTERIOARE

ANEXA cu acte necesare indemnizație urmași(soţ supravieţuitor)

O.G.nr.105/1999 modificata prin Legea nr.154/2021

Acte solicitant :

  • Cerere și declarații tip (se găsesc pe site la sectiunea Formulare/Pensii sau la ghișeul instituției);
  • Certificatul de deces al soţului;
  • Actul de identitate al solicitantului;
  • Certificatul de naștere al solicitantului;
  • Certificatul de căsătorie al solicitantului;
  • Hotărâri de divorț (dacă este cazul) și/sau certificate de căsătorie și deces pentru soții anteriori (dacă este cazul) pentru dovedirea evoluției numelui ;
  • Hotărârea prin care s-a plătit indemnizația în drepturile prevăzute de Legea nr.189/2000 pentru sotul decedat ;

Pentru depunerea acestor dosare documentele se prezintă în original .

OBSERVAŢIE : În situația în care deși ați depus toate eforturile pentru a găsi măcar unul din actele enumerate ale soţului decedat și sunteți în imposibilitatea de a le depune NU TREBUIE SĂ SOLICITAȚI COPIE DE LA CASA JUDEȚEANĂ DE PENSIE, dosarul poate fi depus, iar la momentul analizării acestuia vom încerca să identificăm actele din dosarele pasive al susţinatorului decedat pentru a putea fi soluționat.

  • Declarație pe proprie răspundere pentru persoanele care nu mai dețin hotărârea ( original ) persoanei decedate;
  • Extras de cont (dacă se plătește în cont);
  • Declaratia pe propria raspundere că se respectă prevederile art.9 din Legea nr. 154/2021 „Prevederile prezentei ordonanţe nu se aplică persoanelor condamnate pentru infracţiuni contra păcii şi omenirii, celor care înainte de 23 august 1944 au desfăşurat o activitate fascistă în cadrul unei organizaţii sau mişcări de acest fel, celor care în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989 au făcut parte din aparatul de represiune, securitate, miliţie şi din instanţele militare care au instrumentat şi au judecat procese politice ale opozanţilor regimului comunist, precum şi copiilor acestora.”,

Cererile pentru acordarea drepturilor prevăzute de O.G.nr.105/1999, aprobată prin Legea 189/2000, modificată și completată prin Legea nr.154/2021 se depun personal la Casa Județeană de Pensii/Sector.

În situația în care din motive întemeiate solicitantul nu se poate prezenta personal actele se pot depune prin mandatar desemnat prin procură notarială.

Pentru persoanele cu domiciliul in străinătate :

  •  Cererile însoțite de actele necesare se depun la Casa Județeană de Pensii a județului în care a avut ultimul domiciliu în România;
  • Documentele care se transmit prin poșta electronică la adresa de e-mail a casei de pensii vor fi certificate pentru conformitate cu originalul de către solicitant, și ulterior vor fi prezentate în original de către solicitant sau mandatarul acestuia la casa de pensii, în vederea aplicării vizei “conform cu originalul” pe fiecare înscris în parte;
  • Suplimentar la cerere se va anexa dovada ultimului domiciliu în România,respectiv cartea de identitate și procura mandatarului, când cererea este depusă prin mandatar sau certificat de viață

Acte necesare dovedirii calității de persecutat din motive etnice al soţului solicitantului, care la data decesului nu avea stabilită calitatea de beneficiar al O.G. nr.105/1999:

În situația în care soţul a decedat după încetarea situațiilor prevăzute la art. 1 alin. (1)lit. a)-e) și g) și nu a beneficiat de prevederile ordonanţei O.G. nr. 105/1999, copilul acestuia va trebui să facă dovada încadrării în situaţiile prevăzute la art. 1 a titularului decedat cu acte oficiale eliberate de organele competente, cum sunt:

– acte eliberate de Crucea Roşie Internaţionala;

– acte eliberate de lagărele de concentrare;

– livrete militare sau adeverinţe eliberate de U.M. 02405 Piteşti, pentru persoanele care au fost în detașamentele de munca obligatorie;

– carnet/foi de pontaj privind zilele de munca obligatorie;

– carnet de identitate privind pe cei deportați în Moghilev;

– adeverinţe eliberate de Arhivele Naţionale Romane sau de direcţiile judeţene ale acestora, ordine, dispoziţii etc.;

– buletine de evidență a populaţiei, eliberate de postul de jandarmi din localitatea respectiva din Transnistria;

– acte eliberate de primăria oraşelor respective;

– certificate sau adeverinţe de la autorităţile militare ori civile româneşti;

– adeverinţe eliberate de alte autorităţi din Transnistria;

– alte asemenea acte oficiale.

Dovedirea încadrării in situațiile prevăzute de art.1 din OG nr. 105/1999 se poate proba cu martori, limitativ doar în următoarele cazuri:

din actele oficiale rezulta doar data de început a perioadei de persecuție se poate proba cu martori stabilirea intervalului de timp pentru care se solicita drepturi conform legii.
când instituțiile de mai sus atestă lipsa actelor oficiale, dovada persecuției etnice se poate face prin declaraţie cu martori.

COMISIA PENTRU APLICAREA LEGII 189/2000 CU MODIFICĂRILE ȘI COMPLETĂRILE ULTERIOARE

ANEXA cu acte necesare indemnizație urmași(copil)

O.G.nr.105/1999 modificata prin Legea nr.154/2021

Acte solicitant :

  • Cerere și declarații tip (se găsesc pe site la sectiunea Formulare/Pensii sau la ghișeul instituției);
  • Certificatul de deces al părintelui;
  • Actul de identitate al solicitantului;
  • Certificatul de naștere al solicitantului;
  • Certificatul de căsătorie al solicitantului dacă s-a schimbat numele în urma căsătoriei;
  • Hotărâri de divorț (dacă este cazul) și/sau certificate de căsătorie și deces pentru soții anteriori (dacă este cazul) pentru dovedirea evoluției numelui ;
  • Hotărârea prin care s-a plătit indemnizația în drepturile prevăzute de Legea nr.189/2000 pentru părintele decedat;
  • Pentru depunerea acestor dosare documentele se prezintă în original .

OBSERVAŢIE: În situația în care deși ați depus toate eforturile pentru a găsi măcar unul din actele enumerate ale părintelui decedat și sunteți în imposibilitatea de a le depune NU TREBUIE SĂ SOLICITAȚI COPIE DE LA CASA JUDEȚEANĂ DE PENSIE, dosarul poate fi depus, iar la momentul analizării acestuia vom încerca să identificăm actele din dosarele pasive părintelui dumneavoastră decedat pentru a putea fi soluționat.

  • Declarație pe proprie răspundere pentru persoanele care nu mai dețin hotărârea ( original ) persoanei decedate ( părintele decedat) ;
  • Extras de cont (dacă se plătește în cont);
  • Declaratia pe propria raspundere că se respectă prevederile art.9 din Legea nr. 154/2021 „Prevederile prezentei ordonanţe nu se aplică persoanelor condamnate pentru infracţiuni contra păcii şi omenirii, celor care înainte de 23 august 1944 au desfăşurat o activitate fascistă în cadrul unei organizaţii sau mişcări de acest fel, celor care în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989 au făcut parte din aparatul de represiune, securitate, miliţie şi din instanţele militare care au instrumentat şi au judecat procese politice ale opozanţilor regimului comunist, precum şi copiilor acestora.”,
    Cererile pentru acordarea drepturilor prevăzute de O.G.nr.105/1999, aprobată prin Legea 189/2000, modificată și completată prin Legea nr.154/2021 se depun personal la CASA DE PENSII.

În situația în care din motive întemeiate solicitantul nu se poate prezenta personal actele se pot depune prin mandatar desemnat prin procură notarială.

Pentru persoanele cu domiciliul in străinătate :

  • Cererile însoțite de actele necesare se depun la Casa Județeană de Pensii a județului în care a avut ultimul domiciliu în România;
  • Documentele care se transmit prin poșta electronică la adresa de e-mail  vor fi certificate pentru conformitate cu originalul de către solicitant, și ulterior vor fi prezentate în originalde către solicitant sau mandatarul acestuia la Casa Județeană de Pensii , în vederea aplicării vizei “conform cu originalul” pe fiecare înscris în parte;
  • Suplimentar la cerere se va anexa dovada ultimului domiciliu în România,respectiv cartea de identitate și procura mandatarului, când cererea este depusă prin mandatar sau certificat de viață

Mențiune: se primesc doar dosarele complete, ce conțin toate actele arătate mai sus. Având în vedere că drepturile prevăzute de Legea 154/2021 se acordă şi se plătesc începând cu data de 1 ianuarie 2022, există timpul necesar constituirii dosarului.

Acte necesare dovedirii calității de persecutat din motive etnice al părintelui/ părinților solicitantului, care la data decesului nu avea stabilită calitatea de beneficiar al O.G. nr.105/1999:

În situația în care părintele său a decedat după încetarea situațiilor prevăzute la art. 1 alin. (1)lit. a)-e) și g) și nu a beneficiat de prevederile ordonanţei O.G. nr. 105/1999, copilul acestuia va trebui să facă dovada încadrării în situaţiile prevăzute la art. 1 a titularului decedat cu acte oficiale eliberate de organele competente, cum sunt:

– acte eliberate de Crucea Roşie Internaţionala;

– acte eliberate de lagărele de concentrare;

– livrete militare sau adeverinţe eliberate de U.M. 02405 Piteşti, pentru persoanele care au fost în detașamentele de munca obligatorie;

– carnet/foi de pontaj privind zilele de munca obligatorie;

– carnet de identitate privind pe cei deportați în Moghilev;

– adeverinţe eliberate de Arhivele Naţionale Romane sau de direcţiile judeţene ale acestora, ordine, dispoziţii etc.;

– buletine de evidență a populaţiei, eliberate de postul de jandarmi din localitatea respectiva din Transnistria;

– acte eliberate de primăria oraşelor respective;

– certificate sau adeverinţe de la autorităţile militare ori civile româneşti;

– adeverinţe eliberate de alte autorităţi din Transnistria;

– alte asemenea acte oficiale.

Dovedirea încadrării in situațiile prevăzute de art.1 din OG nr. 105/1999 se poate proba cu martori, limitativ doar în următoarele cazuri:

  • din actele oficiale rezulta doar data de început a perioadei de persecuție se poate proba cu martori stabilirea intervalului de timp pentru care se solicita drepturi conform legii.
  • când instituțiile de mai sus atestă lipsa actelor oficiale, dovada persecuției etnice se poate face prin declaraţie cu martori.

Articol în lucru..

www.pensiata.ro

05.01.2025

Lasă un comentariu