Adeverințe, legea arhivelor naționale modificată, Violeta Alexandru, termen fix de eliberare adeverințe, noi tarife,


11.01.2023 Actualizare: Proiectul de lege a devenit Legea Nr 26/2023 si a fost publicată în Monitorul Oficial


În curând pensionarii și viitorii pensionari vor primi o mână de ajutor în misiunea lor de a-și vedea odată pentru totdeauna pensiile întregite.

Dar să aflăm mai întâi pentru ce vor primi ajutorul

Totul pornește de la întocmirea dosarului de pensionare, mai precis de la documentele care dovedesc perioada în care s-a contribuit la sistemul de asigurări sociale.  Pentru a dovedi calitatea de contribuitor, solicitantul unei pensii trebuie să prezinte documente suport: carnetul de muncă și adeverințe în completare legate de veniturile pentru care s-a plătit și reținut CAS și care nu se regăsesc înscrise în carnetul de muncă. Perioadele critice sunt cele realizate înaintea datei de 01.04.2001, dată de la care veniturile lunare brute pentru care s-a plătit și reținut CAS au fost arhivate electronic de către casa de pensii via fisc.

 De unde se obțin aceste adeverințe?

Instituțiile care eliberează adeverințe care completează veniturile sau perioadele de cotizare realizate sunt deținătorii autorizați de arhive: instituția care a încheiat contractul individual dacă mai există, instituții care au preluat activele fostului angajator sau societăți care au ca obiect de activitate administrarea arhivelor societățile desființate.

Probleme apărute…

În fond circuitul este simplu: solicitant-prestator-valorificator iar ca totul să se desfășoare cu cât mai puțin stres ar trebui ca:

  • Solicitantul să cunoască cât mai precis perioadele în care dorește să obțină date noi, tipuri de sporuri sau grupe superioare de muncă.
  • Prestatorul trebuie să cunoască care este formatul adeverinței ce trebuie emisă atât juridic cât și a datelor înscrise pentru a fi validată de către casa de pensii.
  • Valorificatorul trebuie să aibă o comunicare eficientă cu deținătorii de arhive pentru evitarea unor situații legate de conținutul adeverințelor pentru care deciziile de pensionare se resping iar pensionarii să afle după un proces in instanță că adeverințele trebuiau doar refăcute.

Cum lucrurile nu stau așa, principalele probleme rămân două:

  • Durata eliberării adeverințelor
  • Costul solicitat de către deținătorii de arhive.

Durata eliberării

De regulă instituțiile care au un personal calificat si suficient la departamentul de Resurse Umane, adeverințele se eliberează în maxim 45 de zile.  Dacă nu trebuie refăcut carnetul de muncă, în cazul pierderii lui ( culmea deși exista scanata la casa de pensii se solicita refacerea lui) atunci pentru perioade mai scurte de timp cum ar fi 3-5 ani, societățile de arhivare au reușit să evite printr-un șiretlic eliberarea adeverințelor intr-un timp de 30-45 zile. Deși solicitantul prezinta o cerere ”de mână” sau redactată, arhivatorii specializați au creat propriile formulare prin care solicitanții sunt obligați să semneze „ că sunt de acord” cu eliberarea adeverințelor în perioade de timp: 90 zile cu taxa de urgență, 180 de zile , maxim 12 luni sau chiar… maxim 21 de luni.


Dosarul de pensionare


Costul eliberării adeverințelor

Înainte, că tot ne place să spunem ”că înainte era mai bine” deținătorii de arhive erau obligați să elibereze gratuit adeverințele. Cum volumul de muncă și numărul solicitărilor a crescut am avut surpriza să constat că tot mai multe instituții, chiar publice, solicită o ..taxă: 50-90 lei.

Primii au intrat în horă arhivatorii specializați care au reușit în timp să lămurească Arhivele Naționale că munca lor merită prețuită mai mult. Așa se face că avizele Arhivelor Naționale au produs adevărate șocuri pensionarilor atunci când au aflat cât trebuie să plătească: de la 150 lei până la peste 1000 lei.

Nu cunosc volumul de muncă al operatorilor de servicii arhivistice dar constat că pentru eliberarea unui spor pentru munca prestată pe timpul nopții, spor ce NU se trece în carnetul de muncă costurile pot ajunge, funcție de perioadă, la peste 450 lei.

Cei care solicită aceste adeverințe sunt, de regulă, pensionari cu pensii sub 1500 lei, oameni pentru care fiecare leu are o destinație clară înainte de a fi primit.

Drama este că mulți dintre ei renunță și rămân toată viața cu pensiile neîntregite.

Care este ajutorul primit ?

Inițiatoarea proiectului de lege ce tocmai a fost trimis spre promulgare, fostul Ministru al Muncii D-na Violeta Alexandru, se vede, cunoaște adevăratele probleme ale pensionarilor.

Astfel că proiectul de lege va impune un termen clar, in legea arhivelor naționale, in care se vor elibera adeverințele:

3. La articolul 29, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 29. – (1) Creatorii ori deținătorii de documente sau, după caz, succesorii în drepturi ai acestora sunt obligați să elibereze, potrivit legii, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, la cererea persoanelor fizice și a persoanelor juridice, depusă în format letric sau în format electronic, certificate, adeverințe, copii și extrase de pe documentele pe care le creează ori le dețin, inclusiv de pe cele pentru care nu s-a împlinit termenul prevăzut la art. 13, dacă acestea se referă la drepturi care îl privesc pe solicitant.”

Legat de costul emiterii adeverințelor însă, chiar dacă avizatorul s-a schimbat :

” 5.     La articolul 29, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(3) Serviciile arhivistice prestate în condițiile alin. (1) de către operatorii economici autorizați în prestarea de servicii arhivistice se efectuează contra cost, pe baza unor tarife ale căror limite maxime sunt stabilite anual, prin ordin al președintelui Casei Naționale de Pensii Publice, cu avizul Arhivelor Naționale.”

Se poate trage concluzia că Președintele Casei Naționale de Pensii Publice va avea mulți prieteni în următoarele 30 de zile. Mai corect ar fi ca tarifele practicate să fie calculate în raport cu anumiți indicatori care nu stau in pixul unui singur om. De asemenea trebuie stabilit că trebuie să existe o categorie de adeverințe ce vor trebui eliberate gratuit. Desigur munca celor din companiile de servicii arhivistice trebuie corect înțeleasă și plătită având în vedere că eliberarea de adeverințe nu este singura sursa de venit.

De când se vor aplica aceste prevederi ?

Din textul legi se poate constata că după ce președintele statului își pune autograful pe decretul de promulgare se vor mai scurge ..maxim 30 de zile calendaristice, după cum se vede mai jos.

” Art. III. – În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, se actualizează normele metodologice privind aplicarea unor dispoziții ale Legii Arhivelor Naționale nr. 16/1996, aprobate prin ordinul ministrului afacerilor interne nr. 137/2013, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 619 din 4 octombrie 2013.

CITESTE AICI PROIECTUL DE LEGE.

Ce nu este clar

Ce se întâmplă cu cererile aflate ”în lucru” de 5-6 luni la deținătorii de arhive ?

Cum vor fi rezolvate problemele arhivatorilor ce duc la aceste regretabile întârzieri ?

Care vor fi criteriile pe baza cărora se vor stabili tarifele ? Consultarea se va face doar cu reprezentanții arhivatorilor ?

Cu speranța că această lege va duce la o schimbare benefică pensionarilor nu îmi mai rămâne decât să le mulțumesc celor care au sprijinit acest proiect de lege :

deputați – PNL:Alexandru Victoria-Violeta, acum Forța Dreptei

Barbu Costel, Barcari Rodica-Luminiţa, Burduja Sebastian-Ioan, Calista Mara-Daniela, Cazan Laurenţiu-Nicolae, Căuş Vasile-Aurel, Chira Claudiu-Martin, Ciofu Cătălina, Cozmanciuc Corneliu-Mugurel, Fădor Angelica, Gheorghe Andrei Daniel, Horga Maria-Gabriela, Kiss János, Kocsis-Cristea Alexandru, Mărculescu Dumitru, Miuţescu Gheorghe Adrian, Molnar Ervin, Morar Olivia-Diana, Plăiaşu Gabriel, Polak Tudor, Roman Florin-Claudiu, Stănescu Vetuţa, Tănase Antonel, Vecerdi Cristina-Agnes

senatori – PNL:Guran Virgil

01.01.2023

IOAN Covaciu www.pensiata.ro

Lasă un comentariu